Midweekstappen is nu een activiteit van De Ronsers vzw.

Augustus 2022
Mesen - Ploegsteert

Mesen - heuvel met Ierse Vredespark en De Dikkop.

Woensdag 17 augustus 2022
Tochtbegeleiding Patrick Maenhout, Zillebeke

Via veldwegen golvend op de flanken van de Douvevallei, met mooie vergezichten, bossen en monumenten van de Groote Oorlog.
We starten op de marktplaats van Mesen, de kleinste stad van België. We stappen voorbij de Sint- Niklaaskerk met haar koepelvormige kop van de toren, genaamd De Dikkop. In de kerk bevindt zich een crypte uit de elfde eeuw. Wat verder stappen we doorheen het Ierse Vredespark ter nagedachtenis van de gesneuvelde Ieren in de slag om Mesen in 1917. We wandelen verder doorheen de Douvevallei met mooie vergezichten op het Heuvelland en de Franse grensstreek. Via Bois de la Hutte, Plugstreet 1 en 3, gekend o.a. uit de wielerkoers Gent-Wevelgem, komen we aan in Ploegsteert. Daar zijn we welkom in Café de la Grand Place voor middagpauze en lunch.
Na de middag wandelen we door Bois de Ploegsteert, Plugstreet 2, tot aan het monument Christmas Truce. Dit werd opgericht door de UEFA ter nagedachtenis van de kerstbestanden in 1914, toen Duitsers en Engelsen hier onder mekaar hebben gevoetbald.
We keren terug via Bois de la Hutte en de Douvevallei, richting Wulvergem. Daar stappen we verder op de GR 128. We komen voorbij de Spanbroekmolenkrater, ook wel Pool of Peace genoemd; deze is gevormd door een mijninslag op 7 juni 1917. Dan gaat het verder richting Mesen waar we eindigen en de dag kunnen afsluiten met een gezellige babbel in herberg n'Yser.

Afstand
21 km.
Samenkomst
Markt, Mesen, aan herberg n'Yser. We kunnen er vanaf 9.30 u een drankje nuttigen en na de wandeling ook de afscheidspint.
Parkeergelegenheid op de Markt van Mesen.
Mesen is niet bereikbaar met de trein, wel met de bus van De Lijn vanaf het station van Ieper; halte vlakbij herberg n'Yser.
Start om 10 uur.
Op tijd komen is hoffelijk, er wordt niet gewacht op laatkomers.

Lunch
Het is mogelijk om in Café de la Grand Place soep of een koude schotel (charcuterie met groenten, 13 euro) te bestellen; dit dient op voorhand te gebeuren bij de tochtbegeleider 0495 54 13 21.
Meebrengen: drank voor onderweg. Picknick voor 's middags in Ploegsteert. Lunchafval nemen we mee in de rugzak.
Aanmelden via de berichtenpagina van deze webstek.
De tochtbijdrage (1 euro) wordt onderweg opgehaald.
Gezelschapsdieren worden niet toegelaten.